منتدي نسائي ثقافي أجتماعي للمرأة العصرية
اهـلا ومرحبا بـك يـا زائر في مـنـتـدي صاحبة الجلاله

نرجو أن تحترم القوانين وتذكري و أنتبهي اختي الفاضلة

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

أشتركي معنا وأنضمي لأسرتك الثانية


 
الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  اليوميةاليومية  الأحداثالأحداث  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
بحـث
 
 

نتائج البحث
 

 


Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
.: عداد زوار المنتدى:.
لغة المنتدي

شاطر | 
 

 قصة أنا ومديري

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
صاحبة الجلاله
مديرة ومؤسسة المنتدي
مديرة ومؤسسة المنتدي
avatar

المشاركات : 2553
تاريخ التسجيل : 15/11/2009

مُساهمةموضوع: قصة أنا ومديري   7/11/2017, 9:43 pm




قصة أنا ومديري

شكرا للقائمين علي القسم الأدبي الجميل
وللمشرفة الجميلة نور الاصيل

أنا بكتب لأول مرة قصة بفتكات




القصة من أولي كتاباتي اتمني تنال أعجابكم



رجل: ألو

أنا: ايوه مين معايا

رجل: حضرتك كنتي مقدمة سيرة ذاتية عندنا فالمكتب للعمل بشركة سيرادكو
ايوه يافندم فعلا كنت مقدمة عندكم في جديد

رجل: اكيد حضرتك اتقبلتي للعمل معانا ياريت تشرفينا من بكرا ان شاء الله
للبدء من العمل واوراقك تكون كاملة الساعه 8 صباحا

أنا: تمام يافندم ان شاء الله هكون فالميعاد والوقت مظبوط شكرا

كنت فرحانه جدا ان اتقبلت بالوظيفة الجديدة وطبعا جهزت نفسي وصحيت تاني يوم مبكرا للعمل بكل نشاط وحيوية



فاليوم التالي:

أنا: صباح الخير انا الموظفة الجديدة هنا

رجل: صباح النور تمام حضرتك هتروحي مع الاستاذة ندا هتعرفك طريقة شغلنا وهو سهل متقلقيش خالص هتتعلمي بسرعه

تمام يافندم معنديش مشكلة وان شاء الله اكون قد المسؤلية




وطبعا يوم ورا يوم وعدي أسبوع وتعلمت الشغل بكل سهولة ومهارة الموضوع طلع بسيط وشغل الاستيراد وتصدير طلع سهل مش صعب وقدرت اثبت وجودي بس المشكلة ان قليل جدا لما بشوف عملاء تتردد علينا بس واحد فاليوم بالكتير

وفي يوم لاقيت دخل عميل علي مديري طلب يقابله بسرعه ويتفق معاه مش معايا فاستغربت وشويا ولاقيت مديري طلع يجري بسرعه مع العميل ووراهم استاذه ندا ومفهمتش حاجه فدخلت اقفل المكتب بعدهم

بالعاده بيقفله مديري بعده وفجأة لاقيت لاب مفتوح واوراق كتيرة عالمكتب بس تفاجئت انها تقارير طبية واستغربت جدا ليه كل التقارير الموجوده فالمكتب والمفاجاة كانت قصاقيص من اطفال مخطوفين ومعلن عنهم بجريدة وكانت كلها عبارة عن قصاقيص بيقصوا الخبر وبس ومحتفظ بيه للحظه فكرت ان مديري ربما بيساعد الناس دي او مشترك بجمعية خيرية مثلا طيب وتقارير




مش عارفه ليه اخدني الفضول ان اصور الورق وافتح لاب لاقيت ملفات مشفرة وملفات مفتوحة عادية نسختها علي فلاشة خاصة بيا



وبعدها خرجت من المكتب اتصلت بمديري مردش عليا فاتصلت باستاذه ندا قلت لها ده موعد خروجي من العمل ولازم اخرج بس المدير سايب مكتبه مفتوح قالتلي سيبي كل حاجه زي ماهي واقفلي المكتب وروحي انتي وانا فطريقي للبيت

استاذه ندا: الو عملتي اللي قلتلك عليه

انا: طبعا يافندم قفلت وخرجت علطول زي ماحضرتك قولتيلي

وقفلت المكالمه معاها ورجعت البيت اتغديت وقلت خليني اشوف الاوراق اللي صورتها فلاقيت تقارير انا مفهمتش منها حاجه دخلت علي الانترنيت وبحثت عن بعضها في اللي كان مفهوم وفي لا الموضوع كان مقلق جدا تقارير كلها عن عينات مشابهه لبعض لأسماء ناس مختلفة واسم المعمل كان مش موجود بالبحث ومكانه غير معروف




فأتصلت بصديقة ليا وسالتها بشكل غير مباشر عن اسماء بعض التحاليل وهنا المفاجأة قالتلي النوع ده بتسألي عنه ليه دي بتتعمل في عمليات معينة حسيت الموضوع مقلق جدا وتشوش عقلي
طيب ليه المدير عنده كل التقارير الطبية وليه القصاقيص المختلفة دي
وبحثت عنهم وفعلا لاقيت كل الناس كانت بتتكلم عنهم

أحترت وقررت اتحمل القلق اللي انا فيه لحد ماافهم بس كنت حابة اسيب الشغل وقلت خليني الاقي سبب مقنع او افهم عالاقل




وفاليوم التالي رحت لشغلي وكالعاده قلت ابدء يومي

استاذه ندا : صباح الخير

انا : صباح النور معقوله جايه قبلي يااستاذه

استاذه ندا: اه صحيت بدري وقلت انزل من البيت علطول اجي عالمكتب وارجع بسرعه علشان ابني تعبان شويا

انا: سلامته الف سلامه

المدير: صباح الخير اخبارك يااستاذه

انا: الحمد لله حضرتك نزلت بسرعه امبارح خير كان في حاجه

المدير: لا ابدا مفيش بس حد دخل مكتبي بعد ماامشيت

انا: كنت قلقانه طبعا وقلتله لا يافندم قفلت الباب وخرجت علطول

المدير: تمام مفيش مشكلة انهارده عندنا تسليم اوردر ولازم اروح اسكندرية انهاردهشان اشوف التوريدات واخلص الاوراق بنفسي

انا: تمام يافندم هلغي لحضرتك اي مقابلات اليوم


رجعت لمكتبي وانا فبالي مية سؤال بس كان عليا افهم وشويا ولاقيت واحدة جاية تسأل عن استاذة ندا قلتلها خرجت فقالت خليني اقابل المدير بسرعه طبعا خفت منها لان لبسها وشكلها كمتسولة فالشارع
فدخلت للمدير وبلغته قالي دخليها واقفلي الباب وممنوع حد يدخل




انا : دخلت الست دي وانا محتاره ودي هتحتاج من مديرنا ايه طبعا قلت يمكن محتاجه مساعده بس عدي حوالي 5 دقايق وخرجت بسرعه وهي ماشية من قدامي تفاجئت تحت لبسها الباهت  ده لابسه فرجليها كونفيرس وطبعا ماركة عرفاها كويس وكانت عبايتها اللي شبه مقطعة وقديمة مغطيه علي رجليها بس لما نزلت طبعا رفعت عبايتها فشفته كويس جدا علي السلم وتأكدت من ده وسيطر الشك علي قلبي وعقلي
خرج مديري ونزل من المكتب وقالي

المدير:لو وصل استاذ ناصر سلميه الظرف ده 




أنا: تمام يافندم ومن حسن حظي ان ظرف ابيض عادي يعني اقدر استبدله بظرف تاني وفعلا دخلت التواليت وفتحت الظرف ولاقيت تقرير من مستشفي بحالة وفاة وكان اسم المستفي معروف بقرية قريت عناه قبل كده في اكتر من حادثة بمواقع الانترنيت

وخرجت حطيت التقرير بظرف وقررت ان لازم اتحرك الموضوع بقي كبير انا شغلي استيراد وتصدير مش تقارير طبية ومستشفي الموضوع كده كبير ولازم افهم ايه المشكلة فاول ما وصل استاذ ناصر واستلم تقرير كنت مجهزة نفسي ان اخرج مباشرة وراه وفعلا وصل واستلم الظرف وخرج كنت انا قفلت المكتب ورحت علي المستشفي كنت حاسة ان استاذ ناصر هيكون هناك طبعا الموضوع بيني وبين القرية كان حوالي ساعة ونصف وهو سبقني




وبعدها دخلت وسالت عنه الممرض قالي هو في مكتبه فوق فالدور التاني طيب ازاي وهو بيشتغل معانا

وانا ماشية فالمستشفي لاقيت اسره لمريض توفي وصراخ وسالتهم وانا بواسيهم هو مات ازاي
اخو المتوفي: قال من شهر وهو هنا فالمستشفي وكان عنده الزائدة الدودية ومات وهو بيعمل العملية
طبعا استغربت ازاي يعني مش عملية صعبة طبعا تعددت الأسباب والموت واحد بس شهر بيتعالج كده كتير فسألته عن اسمه قالي

أخو المتوفي: اسمه محمد عبدالله ابراهيم

أنا: صدمت الاسم ده كان في تقرير باسمه من ضمن الاوراق اللي لقيتها عن تحليل وظائف كيلا وكبد وتحاليل التانيه الغير مفهومة بالنسبة ليا

فرحت بسرعه علي الاستقبال وفهمت الممرضة ان محتاجه رقم حد من اهله لمساعدتهم  من الريسبشن وطبعا كله بالفلوس





وطلعت فوق الدور التاني وانا خايفة ان استاذ ناصر يشوفني كنت عايزة اتأكد هو فعلا والا اسم مشابه له وتاكدت انه هو بس كان من ملامحه انه في غضب كبير واتصلت بيا استاذه ندا

تطمن عالمكتب فاضطريت ادخل مكان مفيش في صوت ودخلت في اخر الممر غرفه شبه الارشيف بس خلصت مكالمتي معاها والحمد لله محستش ان مش بالمكتب وكان باقي وقت نصف ساعه علي ميعاد خروجي من المكتب




  وانا فالغرفه شفت فايل نفس علامة الفايل اللي فالمكتب عندنا وكان لازم اخد فايل وافتحه واعرف ايه فيه بس نفس الشئ تقارير وفحوصات لاسماء ناس في منهم اسمين كانوا بالتقارير الحديثة اللي شفتها بالمكتب  فاتحركت بسرعه واخدت رقم ريسبشن المستشفي ومشيت من المستشفي وانا خارجه اتصلت وكأني بسأل عن حاله واحد من الأسمين اللي كانوا بالفايل وقالو انه توفي من اسبوع بنفس العملية الزائدة الدودية ده اللي كان مكتوب بس في كلمة فكل تقرير عليها دائرة وحروف

عادية كانها رموز لكلمة معينة وانا مش هقدر افهمها طبعاانا مشيت وخدت ملف والموضوع مش سهل والحمد لله محدش شافني ولا حس بدخولي ولا خروجي من الغرفه دي الي مش عارفه تبع مين

رجعت البيت وجمعت كل التقارير بالملف الجديد والقصاقيص واحتفظت بيهم مع الفلاشة وقلت خليني اقدر افهم بعدين شئ يوصلني لحيرتي





وفاليوم التالي : رحت الشغل وان مفيش حد ووصل استاذ ناصر طبعا اتخضيت قلتله المدير لسه موصلش قالي عارف انا جاي اخد ملف وخارج وكنت قلقانه جدا وو بمكتب المدير جاله تليفون واتنرفذ وشتم وفي المكالمة سمعت اسم اخو المتوفي ده فقلت أكيد في حاجه غلط 

بعدها خرج من المكتب ومشي علطول فبصيت عليه من شباك المكتب لاقيت الست اللي جت قبل كده ومعاها طفلين وركبت معاه العربية ومشيوا انا معرفتش اعمل شئ خالص أستحملت يوم عمل وانا فقمة الرعب ومش فاهمه حاجه ابدا واول مخرجت من الشغل رحت لصديقتي الطبيبة بالمعمل وحكيت لها كل حاجه وطلبت تشوف التقارير




اخدتها معايا عالبيت وتقريبا اخدنا  وقت 4 ساعات فحص فالتقارير قالت لي كلام صعب الموضوع

صديقتي: الموضوع ده في حاجات كتير غلط وتقارير رسمية وتقارير غير رسمية وكل حاله لها اكتر من تقرير وفحوصات وتحاليل معظمها مش لنفس حالة كل مريض اللي داخل يتعالج منها مشكوك فيهم

أنا: والحل هنعمل ايه

صديقتي : لازم نبلغ الشرطة

أنا: معاكي ولكن في حل نقدر نعمله قبل منروح الشرطة ايه رأيك لو اتصلنا باخو اخر مريض وتوفي عندهم

صديقتي: لا لازم الشرطة هي اللي تعمل الاجراءات دي وتسيبي الشغل فورا

أنا : قلتلها لازم أستاذن بكرا ونروح سوا للشرطة ونتصرف خليكي معايا

صديقتي : طبعا مش لازم اتخلي عنك والموضوع صعب اهماله




أنا: اتصلت وأستاذنت من مديري والأستاذة ندا واخدت اجازة  وفاليوم التالي رحت فعلا الشرطة انا وصديقتي وحكيت كل حاجه للظابط وبالورق وتقارير وتفاجئت انه قالي كملي فالشغل علشان تتابعي اكتر اكيد كنت خايفة بس فعلا الشرطة قامت بالبحث وبعد اربع ايام اتصلو بيا وانا كنت فعلا مستمرة بالعمل

ورحت قابلتهم قالولي انهم عصابة كبيرة لتجارة الأعضاء البشرية  وكل القصاقيص دي اطفال اتخطفوا عن طريقهم وطبعا بيحتفظوا بيها علشان نسبتهم وكل تقارير بأسماء ناس معظمها توفي ومنهم اللي أختفي أو كان مريض وعمل عملية وخرج من المستشفي بس طلبوا مني اسبوع كمان استمر في عملي علي ما يحولو الموضوع لاهل المتوفيين ويفتحوا ملفات القضية وتحليل الجثث

وطبعا وانا فشغلي كنت حاسه بحركات ومكالمات لهم غريبة وانا مش عاملة نفسي مش شايفة ولاقيت مديري قالي عايزك




المدير: في حد دخل الفترة دي مكتبي او حد سأل عني

أنا: لا يافندم كل عميل بيجي لحضرتك بدخله ليك وانت موجود واكتر حد بيجي المكتب استاذ ناصر واستاذة ندا ودايما هما حاضرين معايا

المدير: تقدري تاخدي اجازه اسبوعين هسافر والمكتب الفتره دي مش شغال فالاحسن تاخدي اجازة

أنا: طبعا فرحت بس مبينتش وقلت اقول لمديري بحجة الماديات طيب حضرتك عارف ظروفي المادية ومحتاجه الشغل وطبعا كل همي ميشكش فيا ابدا

المدير: طيب اعتبري مرتبك ثابت الشهر ده هتاخديه مع الاجازة

أنا: شكرته وخرجت وانا فرحانه ان اخلص من المكان ده وعدت متابعه مع الشرطه من بعيد وكان كل شئ خلصان في شهر واحد واتقبض علي العصابة ولكن لهم توابع للأسف واتفاجئت بهروب مديري من البلد  ولكن الحمد لله مفيش حد عرف ان أنا فالموضوع زي ماوعدني الظابط  ولكن في قسوة بقلوب البشر بالطريقة دي سترك يارب علينا واحفظنا يارب وتستمر الأحداث




أنا اول مرة أشارك فعلا وأنبسطت ان سردت قصة من خيالي تكون مفيدة
للأسف القصة دي بنتعلمنا أن فعلا انتشر الفساد بكل الطرق ةالاماكن وعلينا الحذر وربنا يسترها علينا جميعا






دعواااتكم لي

تحياتي للجميع


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://her-majesty.own0.com
 
قصة أنا ومديري
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدي نسائي ثقافي أجتماعي للمرأة العصرية :: ركن الملتقي الأدبي :: قصص وروايات-
انتقل الى: