منتدي نسائي ثقافي أجتماعي للمرأة العصرية
اهـلا ومرحبا بـك يـا زائر في مـنـتـدي صاحبة الجلاله

نرجو أن تحترم القوانين وتذكري و أنتبهي اختي الفاضلة

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

أشتركي معنا وأنضمي لأسرتك الثانية
اهـلا ومرحبا بـك يـا زائر في مـنـتـدي صاحبة الجلاله

نرجو أن تحترم القوانين وتذكري و أنتبهي اختي الفاضلة

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

أشتركي معنا وأنضمي لأسرتك الثانية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  الأحداثالأحداث  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
»  ماذا تحب امرأة برج الحوت في جسد الرجل
وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ Icon_minitime116/3/2024, 10:08 pm من طرف امل حسون

»  ماذا تحب المرأة الجدي في جسد الرجل
وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ Icon_minitime116/3/2024, 9:52 pm من طرف امل حسون

»  برج العقرب اليوم
وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ Icon_minitime116/3/2024, 9:37 pm من طرف امل حسون

»  كيف اعرف طالع برجي
وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ Icon_minitime116/3/2024, 8:05 pm من طرف امل حسون

»  طالع الابراج الحوت
وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ Icon_minitime116/3/2024, 7:43 pm من طرف امل حسون

»  نقاط ضعف رجل الجدي في الحب
وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ Icon_minitime116/3/2024, 7:27 pm من طرف امل حسون

» كلمات يحب سماعها كل برج
وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ Icon_minitime116/3/2024, 7:08 pm من طرف امل حسون

»  نقاط ضعف برج الحوت المرأة
وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ Icon_minitime116/3/2024, 6:00 pm من طرف امل حسون

»  كيف اتعامل مع رجل الجدي عندما يتجاهلني
وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ Icon_minitime116/3/2024, 5:45 pm من طرف امل حسون

.: عداد زوار المنتدى:.
لغة المنتدي

شاطر

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
صاحبة الجلاله
مديرة ومؤسسة المنتدي
مديرة ومؤسسة المنتدي
صاحبة الجلاله

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ Empty
مُساهمةموضوع: وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ   وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ Icon_minitime124/10/2017, 9:17 pm

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 133995105611

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 13851044451746

اللهم صل وسلم وبارك علي سيد الخلق اجمعين محمدا صل الله عليه وسلم
أذكروا الله كثير وسبحوه واحمدوه علي نعمه العظيمة

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ Do.php?imgf=147553905161391

الحياة قصيرة بلا شك فهي رحلة واخرها وداع  من علي الدنيا وانتقالنا لعالم الآخره ليس ببعيد

في زمن الفتن اللي بنعيش فيه كل انسان له مشوار فيها ونهايته عمله لو هتحسني دينك ودنياك في الدنيا هتجازي عنها في الآخره

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 1499746300_3892

من الحياة اللي عشتها وشفت فيها الكثير من البشر اللي بتلهيه حياته ودنيته وتجارته وأولاده ونجاحه وغيرها من الامور بينسي بيها آخرته للأسف كلنا عايشين الحياة دي ومفيش حد بيقدر يفهم اننا ممكن نموت ونتركها يوما ما ومش هناخد معانا غير عملنا وبس

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 136182293110

حبيبتي كل اللي المفروض نعمله هي نحسن من دنيتا لأجل أخرتنا نصل ونعبد ربنا ونسبحه كثيرا ونحمده علي نعمه اللي انعم بيها علينا وفضلنا بيها علي غيرنا احمد ربي أني مسلمة حمدا كثيرا مباركا واتمني اموت وانا مؤمنة صالحة يغفر لي ولكم يارب

المرء أذا قبلت صلاته قبل سائر عمله واذا بطلت صلاته بطل سائر عمله اول ما يحاسب عليه المرء هو صلاته

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 94365_mn66com
صل ولو بعدتي عن ربنا قربي وأستغفري فربك غفور رحيم بعباده متتهاونيش فصلاتك طبعا كلنا بنخطأ ونتهاون للأسف ولكن نبدء من جديد متقوليش ربنا مش هيسامحني بالعكس ربك ممكن يتقبل توبتك وتبقي أفضل ممن غيرك ويارب يحسن ختامنا جميعا يارب أبدئي لو كسلتي يوم وصل لو حسيتي انك مضايقة او فرحانه صل الصلاة خفيفة وبسيطة ومش هتاخد من وقتك لو حسبتي صلاوتك الخمس هتلاقيها مش اكتر من نصف ساعه أو ساعة في 24 ساعه اللي بترفهي فيهم عن نفسك

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 081210102737JrvE

لما حضرت أخر حالة وفاة كانت عندي أول دعاء كان قبل غسلها وان كانت من المصليين فأغفر لها ونور قبرها أنا سمعت كلمة وان كانت من المصليين حزنت جدا علي يوم تهاونت فيه في صلاتي او صليت بدون خشوع او سرحت فصلاتي وحمدت ربنا ان لسه عايشة علشان اصحح خطئي انا هنا مش بس بتكلم عن نفسي وعن البعض كمان منكم صل وعلمي اولادك واخواتك واهلك الصلاة واصولها دلوقتي كل وسائل العلم متاحة في الانترنيت مش هتحتاجي تتعبي تفقهي وتثقفي في دينك واتعلمي وعلمي وفيدي نفسك وغيرك بفضائل نعم الله علينا التي لا تعد ولا تحصي وجربي كده تصل قيام الليل هترتاحي بجد
وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ Images-6cd7299a5b37

كلنا عندنا ابتلاء وكل بيت في مشاكله يعني الأنسان مش خالي منها ولكن علينا بالصلاة والدعاء والأستغفار والصدقة وكل ده سبحان الله نعمة من الله مش هتكلفنا لا هتشتريها ولا هتسافري لها هي متاحة عندك وفي بيتك وفي اي مكان أعملي ورد خاص بيكي لقراءة القرآن وترتيله والأستغفار وحافظي علي الدعاء وخلي الدعاء والاستغفار ملازم ليكي حتي لو انتي فالشارع فالبيت بتطبخي بتغسلي يعني مش هتقولي معنديش وقت ولا مكان

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 13841538447768

كل انسان فينا بتلهيه دنيته وحياته ولكن علينا بالدعاء اللهم لا تجعل الدنيا اكبر همنا ولا مبلغ علمنا وحصني بيتك واولادك بالرقية الشرعية وأذكار الصباح والمساء وخليني أحكي لكم موقف بخصوص الأذكار ويقيني بالله كبير فالموضوع ده
وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 13618229316
طبعا أن ليا عادة الله لا يحرمني منها ابدا يارب في ادعية واذكار مهمة جدا بتلازم لكل مكان وموقف فمثلا دعاء السفر كنت فيوم مسافرة والتزمت بالدعاء وزي ماقلت يقيني بالله كبير ان طالما دعيت فربي هيحفظني وسبحان الله تعمل العربية حادثة

وانا الوحيدة اللي نجيت منها فحمدت ربنا كتير جدا وتذكرت ان قرات دعاء السفر فربنا حفظني ده يقيني بالله

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 13606711765

وهل معني ذلك ان كل الناس اللي بتبتلي مش بتصل ولا تعبد ربنا لا بالعكس بيبتلينا ليختبرنا كان وارد اتصاب زيهم واقول أن قرئت وربي محفظنيش لا أستعيذ بالله من الشيطان الرجيم لو عندك يقين فالله هتقولي اختبار ابتلاني لانه يحبني ويختبر صبري حتي الانبياء أشد ابتلاء من غيرهم

الفكرة من الموضوع ان أنتي بتخلصي النية لله في كل قول وفعل أي شئ بتعمليه وربنا سبحانه وتعالي قادر علي كل شئ أن يرحم بنا ويغفر لنا ومن الأحاديث التي قرئتها عن الأبتلاء

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ P_380lkl9r6

وقال ابن عطية في تفسيره : روي عن علي رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: " إن الله تعالى أكرم من أن يُثَنِّيَ على عبده العقوبة إذا أصابته في الدنيا مصيبة بما كسبت يداه . رواه أحمد وقال: وقال الحسن : معنى الآية في الحدود: أي ما أصابكم من حد من حدود الله تعالى.. فإنما هي بكسب أيديكم، ويعفو الله سبحانه وتعالى عن كثير، فيستره على العبد حتى لا يحد عليه .
وأما الحديث: فهو حديث صحيح، قال البخاري في صحيحه: باب: أشد الناس بلاء الأنبياء، ثم الأمثل فالأمثل. وفي الترمذي عن سعد بن أبي وقاص قال: قلت: يا رسول الله، أي الناس أشد بلاء؟ قال: الأنبياء، ثم الأمثل فيبتلى الرجل على حسب دينه...
والابتلاء معناه الاختبار والامتحان كما قال تعالى: وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً [الأنبياء: 35] فالأنبياء هم أكثر ابتلاء واختباراً، وذلك لعلو منزلتهم، وقوة إيمانهم ورفعة مستواهم..

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ Img_1392415649_134

عندنا ذنوب ومعاصي  ياريت نعاقب عليها فالدنيا قبل الآخره دي نعم من ربنا علي ابتلائه لنا فدنيتنا علموا اولادكم الصلاة كل راع مسؤل عن رعيته علموهم اصول دينهم واخلاصهم النية فتعاملاتهم

أستغفرك ربي واتوب إليك من ذنب وفعل وقول لي بالدنيا فأغفر لي فانه لا يغفر الذنوب الا انت سبحانك وحد لا شريك لك ..لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

[img(450px,100px):dc30][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

بصوا حبيباتي كل اللي اقدر اقوله احفظ الله يحفظك وثقي بأن الله عزوجل قادر ان يجعل حياتك أجمل حياة ولكن علينا ان نرضيه فصلاتنا فتعاملاتنا فحسن دعائنا فبرك بوالديكي وصلة رحمك بأن تحاولي تتجنبي غضب ربك

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 13606711766

كلنا خطائين ولكن نجتهد فالعبادة وان نصلح من نفسنا بالدنيا ونذكر بعضنا دائما بالدعوة للتقرب إلي الله ونراعي بعضنا ونستر علي أنفسنا وعلي عباد الله ونبطل النميمة والغيبة ونحفظ نفسنا والسنتنا من الخطأ كل واحد عنده خطأ يصلحه يلحق لسه عنده فرصة يكون أنسان جاهز يقابل ربه مفيش حد فينا عارف بكرا هنقدر نكون سوا أو لا بس نقدر نخلي حياتنا ومماتنا ذكري للي حوالينا يدعولنا ويتصدقوا لينا ويتكلموا عنا بالصالح أفضل بكتير لما يقولو علينا كنا خطائيين

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ P_380flxsr3

دنيتك عشيها وانتي راضيه ربك بعملك وقولك واتقي الله في كل صغيرة وكبيرة في معاملتك لأهلك ولجيران وللبشر أحسني من عملك ومن معيشتك ده مش معناه انك تعيشي عابثة بالعكس هتتقي الله فشغلك ودراستك وحياتك هتكوني مبسوطة هتعملي كل شئ وانتي حاسه ان ربنا شايفك وسامعك هتلاقي نفسك فعلا نقيتي نفسك من الفتن اللهم أن نعوذ بك من فتن الدنيا والآخره تحلي بالصبر فرزقك مكتوب ومحدش هياخده غيرك متستعجليش علي شئ وارضي بقضاء الله وقدره من قلبك بجد هيراضيكي
حبي نفسك وحافظي عليها وحبي اهلك وزوجك واولادك وابتسمي فالبسمة صدقة أحنا ربنا فضلنا عن سائر البشر وثقي فالله وهو خير الحافظين

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 4814.imgcache

بادري بقربك إلي الله وأدعي لنفسك ولأحبتك بالهدي والصلاح وانتي بتصل كلمي ربنا وادعيله أن يهديكي

وندعي كلنا ان رب العالمين يعينا علي طاعته وشكره وحسن عبادته  ويجعلنا من الصالحين الخاشعين يارب جميعا

وكل ماتتكاسلي عن الصلاة تذكري ربك يحبك وينتظر منك كل مايقربك له تذكري يوم لا ينفع مال ولا بنون بس عملك

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 328235945

أسأل الله العظيم رب العرش الكريم ان يهدينا ويغفر لنا جميعا ويصلح من حالنا فالدنيا والآخره ويجزي كل نفس بالعمل الصالح ويرزقنا الفردوس الأعلي وييسر امورنا ويفرج كربنا ويهدينا للصراط المستقيم ويجعلنا من الصالحين الخاشعين الحافظين لكتابه

ويستر علينا جميعا ويهدي نفوسنا ويبعد عنا كل مايغضبه وينور ابصارنا جميعا وان يرحمنا جميعا رحمة من عنده ويرزقنا حسن الخاتمة يارب

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 4809.imgcache

حاسبوا قبل ان تحاسبوا بمعني حاسبي نفسك واخطائك وألحقي صلحي من نفسك قبل ما يفوت الآوان وأستغفري علي اخطائك وسامحي كل اللي اخطأ في حقك وأحتسبي ربنا يمهل ولا يهمل مش هيضيع حقك لو مظلومة متخافيش ربنا كبير فهو الحنان المنان مش هيتخلي عننا ابدا ثقه فالله وحده
وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 4832.imgcache

فلا تيأسي حبيبتي وتذكري قوله تعالي:" قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ "

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 081211164406R60J

أتقي الله في قولك وعملك وبادري واسرعي إلي الله وطاعته والحمد لله تقدري تعملي خير كتير في السوشيال ميديا انك تذكري صديقاتك بعاء أو بأذكار وتؤجري عليها  نستفيد من التكنولوجيا لصالحنا نقرأ ونتعلم في امور ديننا  نلحق نتوب ونستغفر علي ما فات ونحسن ما هو قادم هتلاقي ربنا فرجها علينا من
أوسع ابواب رحمته ورزقه سبحان الله الموضوع بقي بسيط وسهل جدا

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ Pai69vwo0qvkaq2w96mz

فأن رحمته واسعة أستغفر الله لي ولكم واتمني أن اكون أفادتكم
ولو بمعلومة تكتب لي في ميزان حسناتي يارب
وبتمني اسمع تجاربكم ونستفيد من بعض لعلنا نتعظ جميعا

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 13460321171681

الله يرضي عني وعنكم حبيباتي يارب

دعوااتكم لي

تحياتي للجميع

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 138723545910

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 710

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ 711