منتدي نسائي ثقافي أجتماعي للمرأة العصرية
اهـلا ومرحبا بـك يـا زائر في مـنـتـدي صاحبة الجلاله

نرجو أن تحترم القوانين وتذكري و أنتبهي اختي الفاضلة

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

أشتركي معنا وأنضمي لأسرتك الثانية
اهـلا ومرحبا بـك يـا زائر في مـنـتـدي صاحبة الجلاله

نرجو أن تحترم القوانين وتذكري و أنتبهي اختي الفاضلة

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

أشتركي معنا وأنضمي لأسرتك الثانية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  الأحداثالأحداث  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
»  تهنئة للعريس يمني
هل تستحق لقب عانس؟ Icon_minitime1أمس في 12:47 pm من طرف امل حسون

»  تهنئة ختم القران
هل تستحق لقب عانس؟ Icon_minitime1أمس في 12:35 pm من طرف امل حسون

»  تفسير حلم عقد قران شخص اعرفه للعزباء
هل تستحق لقب عانس؟ Icon_minitime1أمس في 12:24 pm من طرف امل حسون

» تهنئة بالنجاح في الدراسة
هل تستحق لقب عانس؟ Icon_minitime1أمس في 12:12 pm من طرف امل حسون

»  تهنئة مولود جديد أنثى
هل تستحق لقب عانس؟ Icon_minitime1أمس في 10:38 am من طرف امل حسون

»  رؤية الشعر الطويل في المنام للعزباء
هل تستحق لقب عانس؟ Icon_minitime1أمس في 10:26 am من طرف امل حسون

»  رؤية العنب في المنام للعزباء
هل تستحق لقب عانس؟ Icon_minitime1أمس في 10:15 am من طرف امل حسون

» برج العقرب اليوم
هل تستحق لقب عانس؟ Icon_minitime1أمس في 9:04 am من طرف امل حسون

»  سلطة كراب
هل تستحق لقب عانس؟ Icon_minitime126/3/2024, 2:02 pm من طرف امل حسون

.: عداد زوار المنتدى:.
لغة المنتدي

شاطر

هل تستحق لقب عانس؟

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
صاحبة الجلاله
مديرة ومؤسسة المنتدي
مديرة ومؤسسة المنتدي
صاحبة الجلاله

هل تستحق لقب عانس؟ Empty
مُساهمةموضوع: هل تستحق لقب عانس؟   هل تستحق لقب عانس؟ Icon_minitime19/9/2017, 1:25 am

هل تستحق لقب عانس؟ 13827071581275

هل تستحق لقب العانس ؟

ما هو لقب العانس في مجتمعنا

اللي تأخرت عن الزواج ده معناه في مجتمعنا

هل بتعاني منه الفتاه؟

نعم بتعاني

هل تستحق لقب عانس؟ 80669892483540488722

تعالي بقي الموضوع طويل والحكاية كبيرة

طبعا البعض منكم عارفني وعارفين مواضيعي

المشكلة عامة علي جميع الدول والمجتمع وخاصة دول العرب مش بس مصر

كل بنت تأخرت عن الزواج أصبحت عانس من اطلق هذا اللقب المجتمع والناس مين هما الناس اللي بنتهم هي العانس سواء بنتهم والا اختهم او قريبتهم بنت عم او خال او جارتهم او صديقتهم المقربة هو ده المجتمع والناس

ليه حكمتوا عليها وحجمتوها في هذا اللقب عارفين كان زمان بيطلقوا عليها اللقب ده لو عندها 20 سنه دلوقتي مش اللي عدت 30 يابنات بالعكس اللي وصلت ل 40 فيما فوق هنا نطلق لقب عانس نظرا لتطور المجتمع

يعني اللي دخلت طب ذنبها نفسها تكون طبيبة بسبب التعليم والماستر مثلا خلاص خدت سنين من عمرها بقت عانس عادي في درس وتزوج وفي لا وللاسف هنا مشكلتنا

كثيرا جدا من الفتيات عدي 30 وبقت المشكلة اخدت لقب عانس سواء متعلمة او لا

يعني بتيجي مشكلة كل بنت انا لسه متجوزتش وأخواتي أو أصحابي أو بنات عمي او خالي تزوجوا وانا لا الجيران بيقولوا عانس صديقتي لما تقابلني بتقولي لسه متجوزتيش وتبكي وتزعل وتبقي مهمومه وفي اللي تقرب لربنا وفي اللي تبكي وتحزن وتسمع اغاني جزينة بالله عليكي ده كلام

وممكن تلجأ لربنا وممكن للاسف تبعد عن ذكر ربها ومنهم اللي تأذي بنفسها او بغرورها او فعلا نصيبها لسه مااخدتوش ومنهم اللي تأذت بسحر او حسد او اللي طموحها رفض كتير وغيرهم كتير نماذج واشكال

هل تستحق لقب عانس؟ 27586711945797005481

صح الظروف السياسية والأقتصادية للبلد اثرت علي بنات كتير وشباب ايضا الحالة الاقتصادية انعدمت فغير قادرين علي فتح بيت او انهم يتجوزوا وبنات تعطلت بسبب الموضوع ده كم سنه هتاثر منعرفش لسه ولكن دي اسباب ودراسة

والبطاله وأنا أتكلمت فيها قبل كده أثرت علي الشباب معظمهم عقلهم فاضي مش هناقشها لانها كتيره مبقاش يفرق معاهم يكافحوا ويشتغلوا فاكرين قبل الثورة كانوا علي الكافيهات وبعدها راحوا فين اللي فعلا وقف للثورة بقلبه ووطنيته والا أتحجج بيها لتضيع الوقت

أثرت فيهم والبنات طبعا أتاثرت وكلام الناس الا هو نميمه اللي مش واخدين بالكم منها ربنا حذرنا منها

مش كل ده وقف في حياة وسيرة بنات صح والا لا

نرجع بقي لمشكلة البنات انتي بتقولي خلاص مبقاش عايزة اسمع حد يصبرني ويقولي نصيبك فين وربنا سيبلك خير وغيره وغيره ايوه ياحبيبتي هما لازم يصبروكي ويقولو ا ليكي كده لان مش بأيديهم شئ لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

هو اللي أبتلانا وهو اللي هيفرحنا

خدي ربنا من صفك ودعوة والدتك واهلك واحبائك وفعلا كلامهم صحيح متعرفيش ربنا مخبي ايه لسه اي واحده اتكلمت وضايقتك متعرفيش يمكن نصيبك احلي وافضل من نصيبها يعني بتسمعي واحده تيجي تقولك مستعجله ليه اللي اتجوزوا خدوا ايه دي هرد عليها انا خدتي بيت واولاد واستقرار ياحبيبتي والبنت اللي بتقولي لها كده هي نفسها فالحلال وده مش عيب ولا حرام نفسها تستقر ويبقي لها زوج واولاد

ونماذج كتيرة شفتها بعيني ومشاكل بتوصلني كتير بسبب الموضوع ده

انا مشكلتي مشكلتكم علي فكرة ومع ذلك مش زعلانه وفي مشاكل بتشوفيها تقولي مشكلتك اهون بكتير

كل اللي تعامل معايا هنا عارفين مصداقيتي لو قلتلك انا عندي هم وكرب لا يعلمه الا ربي سبحانه وتعالي ومفيش حد يقدر يتحمله مش هتصدقي ومع ذلك انا فين وبعمل ايه دلوقتي برضي ربي وعندي اصرار شديد ان هفضل ارضي ربي مهما حصل ليا من كتر الحزن والكرب والابتلاء اللي انا فيه عندي ثقه كبيرة فيه جدا ان ربي هينصرني

حتي لو متزوجتش انا هكمل لان عارفه ان بكرا ربي هيكرمني سواء دنيا او اخره يعني حتي لو متزوجتش هموت بالعكس بس المهم هقضي حياتي في ايه في رضا ربي وافيد الناس واسعد نفسي بقناعتي ورضا نفسي واخدم والدي المسنين ومش هيأس تعرفي تعملي زيي

أو أحسن مني لو بتشتغلي اشتغلي وكملي شغلك ولو بتدرسي أدرسي

احنا فعلا منعرفش الغيب في ايه لا يعلم بالغيب الا الله سبحانه وتعالي فينا اللي هتتجوز وفينا اللي ربنا هيكرمها وتعيش حياة فاضلة وفينا اللي هتسافر وفينا اللي هتراعي والديها وفينا اللي هتكمل مستقبلها بايديها وفينا اللي هتموت مش بخليكي تخافي بس اعذروني انا واقعية يعني لا نعلم الغد فيه ايه ماعلينا اننا نعمل اللي نقدر عليه

نصلي وندعي كتير اووووووووووووي ونستغفر كثير جدا ومش هنيأس سنه او اتنيني او عشرة بس ربي يرضي عني ده المهم

الشيطان اه منه هو اللي بيكبر الصغيرة ويألمنا ويعذبنا واحنا بشر مش هنخليه يعمل كده لما بتقعدي تفكري مع نفسك وتقولي انا لسه زي مانا معملتش شئ وغيره وغيره انا حاسة بيكي بس الشيطان الرجيم اللعين عايزنا كده مهمومين

اللهم آيسه منا كما ايسته من رحمتك يارب ونخليه هو اللي يياس منا اتوضي وصلي واقرئي قرآن خليه

يفر هاربا منك وتقربي لربنا اكتر مش هقدر اواسي حزنك وألمك بس اقدر أخفف شويا عنك متعرفيش بكره فيه ايه

وفي كتير اتجوزوا وكانوا في نفس عمرك يعني بعد 30 وشوفيهم دلوقتي بيتذكروا الايام دي وقد ايه ربنا فرجها عليهم

صدقيني شفتي اللي اتجوزوا فرحانين الله اعلم ببيتهم في ايه مشاكل زوجيه لا تعد ولا تحصي االي خلاف مع زوجها واللي اتطلقت واللي جوزها خانها واللي اولادها فشلوا واللي اتجوزت وفرحتها انكسرت بعدم الانجاب او تاخر انجابها

هل تستحق لقب عانس؟ Smiley-littlesurpriseهل تستحق لقب عانس؟ Smiley-littlesurprise
شفتي بقي مليون مشكلة عند كل واحده ممكن تتجوزي واحد وميطلعش صالح او متخلفيش او مشاكل او تحسدي عليه وحياتك تبقي نكد وممكن العكس واحده صبرت ونالت زوج صالح تقي واتجوزت بدري وماله

وانا بتمني يارب ان امه محمدا جميعا ربنا يلم شملهم ويجمعهم مع ازواجهم علي الخير والحب ومتحصلش مشكلة ابدا لاي حد متزوجين او لا ويسعدوا باولادهم امين يارب

لان اللي شاف الحزن والهم وجربه بيحس بكل الناس وانا اكتر واحده مبتليه وبحمد ربنا علي نعمته

ابتليت في كل ماتتخيليه في حياتي ومستقبلي وصحتي وابتليت في من احببت ماهو الحب ابتلاء

فاصبري صبرا جميلا وستنولي مرادك في كل شئ مش هنقول امتي وازاي بس وحده ربي اللي يعلم

ونتكلم عن الفتوكات اللي بتعاير بتعايري مين انتي بالله عليكي مش عارفه ان كما تدين تدان فاختك والا بنتك
هتقولي ماليش اخوات وخلفتي ولاد هقولك في اولاد ابنك او لاد اخوكي في مستقبلك في حياتك الشخصية وفي اولادك
اللي بتعمل كده تراعي ربنا ومتجرحش وتكسر خاطر حد ربنا موجود قادر زي ماكسرتيها يعمل كده فيكي هتتحملي وقتها طبعا لا مش هتتحملي هتتتذكري انك اذيتي قلب بنت وكسرتيه ممكن تفتكري وممكن لا

بس مش هقولك غير راجعي نفسك وبدل ماتقولي ياه دي مش بتتزوج وموقوف حالها وماله ياحبيبتي هتقولي عليها مبتليه لا لا بلاش منها ده ربنا حبها وماله اكرمها وابتلاها هتتمني يوم لو ربنا ابتلاكي فالدنيا

علشان يخفف ذنبك فبلاش نجرح ودايما نحافظ علي كشاعر بعض اللي يقول كلمة وحشه ممكن يقول كلمه احلي منها لو شفتي واحده مكروبه ادعيلها من قلبك مش كلمه بتتكتب ولا بتطلع منك وخلاص انطقيها بقلبك علشان تلاقي فيوم اللي يدعيلك من قلبه او عن ظهر قلب

هرجع تاني للبنات اللي زعلانه ومجروحه هقولك تعالي نصلي ونلتزم بصلاتنا ونقرأ قرآن ونستغفر وندعي من قلوبنا واحنا مجروحين واحنا فرحانين هندعي ونقرب لربنا يمكن اختبار من ربنا يشوف هتستغلي وقت فراغك فذكره او لا

كل ماتضيق عليكي هتفرج وهنفرح ونذكر الله كثيرا كل ما ضاقت بينا النفوس

الا بذكر الله تطمئن القلوب

هل تستحق لقب عانس؟ 27586711945797005481

وجربي كده تعملي وقت مخصص ليكي ساعه أو ساعتين وتقرئي سورة البقرة يوميا بنية الزواج استمري اسبوع وشويا شويا هتلاقي نفسك بتقرئيها بس متقوليش انا عملتها اسبوع ولسه مفيش نتيجه

ليه هو مستني وراء الباب هل تستحق لقب عانس؟ Smiley-eyepopsurpriseهل تستحق لقب عانس؟ Smiley-eyepopsurprise

انتي بتعملي اللي عليكي وبتتوكلي علي الله

وبتذكري الله وتصدقي الصدقة تطفئ غضب الرب وصدقيني الاستغفار والصدقة فوائدهم رهيبة في كل شئ

الدعوه اللي بندعيها اللي بتقولي انا بتستجاب مني مين قالك هو في عيد بيرفع ايده لربنا وربنا مش بيستجاب لا ابدا

بس ربما كان نازل ابتلاء والدعاء تصارع معاه فالسماء فبدعائك منزلش الابتلاء

شفتي انا بدعي كتير وهفضل ادعي وعندي امل فربي وعندي امل ان المستحيل يبقي حقيقة وواقع

خلاص انا تعبت من الكتابه بس متعبتش من ان اقولك اصبري

ان الله مع الصابرين

وفرحي نفسك واقتنعي بما لديكي رضا النفس والقناعه كنز يابنات

انا بكيت علي حالي قبلك بس الحمد لله رضيت باللي كتبه ليا ربنا ولسه بطلب وهطلب من ربنا اكتر

يبقي من انهارده مش عايزة بنت تكتب في موضوع هنا عانس وماعانس انسي لان ربنا موجود

اعملي اللي تقدي عليه واسعي فالرزق والزواج لا عيب ولا حرام المهم منغضبش ربنا ولا نفرح الشيطان فينا حالال قوليله هغلبك وانتصر عليك ان الله معنا

في نهاية الموضوع بتمني من كل واحده متجرحش اختها في الاسلام والبنات بلاش تتأثر وتفكر ربنا خلقها ليه اكيد لاهداف تعملها تانيه اعملي اي شئ يشغلك علشان متتعبيش نفسيا واذكري الله

الموضوع ده عايزاه فعلا الكل يشارك فيه ولو بنت كتبت كلمع عانس في موضوع ارسلوا لها اللينك وخليها تكلمني وانتوا ساعدوني نصبر الجميع ونقف جنب بعض ونساند بعض بجد كلنا عندنا هموما

مش عايزة اشوف كلمة عانس تاني عايزة البديل تأخرت عن الزواج مقبوله شويا
ومش عايزة دموع تاني عايزة ثقة بالله وحده مفيش انسان فالدنيا يقدر يعمل شئ فالموضوع ده الا ربنا وحده هناخد بالاسباب ورب العباد موجود

وبدعو الله الرحمن الرحيم ان يرحم بحالنا جميعا ويوفقنا لما يحب ويرضي ويرزق بنات امه محمدا بالزوج الصالح التقي عاجلا غير اجل يارب وتقر عينها وتيسر امورنا وتفرح قلوبنا جميعا

بتمني من ربنا التوفيق الجميع

دعواتكم لي من قلوبكم

تقييمك يهمني

تحياتي للجميع

هل تستحق لقب عانس؟ 13827071841364

هل تستحق لقب عانس؟ 710

هل تستحق لقب عانس؟ 711
https://her-majesty.own0.com

هل تستحق لقب عانس؟
استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1