منتدي نسائي ثقافي أجتماعي للمرأة العصرية
اهـلا ومرحبا بـك يـا زائر في مـنـتـدي صاحبة الجلاله

نرجو أن تحترم القوانين وتذكري و أنتبهي اختي الفاضلة

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

أشتركي معنا وأنضمي لأسرتك الثانية

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  اليوميةاليومية  الأحداثالأحداث  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
.: عداد زوار المنتدى:.
لغة المنتدي

شاطر | 

فن تربية طفلكـ

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
صاحبة الجلاله
مديرة ومؤسسة المنتدي
مديرة ومؤسسة المنتدي

مُساهمةموضوع: فن تربية طفلكـ   1/7/2017, 1:56 am

فن تربية طفلكـ

بعرض عليكم الموضوع  وبعدها بناقشها سوا لو في نقاط طفلك بيعاني منها يجب توضيحها لمعالجة الأمر

نقول بسم الله الرحمن الرحيم

كل الأطفال يجب أن نشبعها بالحب والحنان والأهتمام بمشاعرهم

الطفل هو نسخة من والديه في تربيته وأسلوبه وعاداته بيورث منك ومن والده ومن البيئة المحيطة بعض السلوكيات سواء الصحيحة او الخاطئة

هتسأليني طفلي عنده عادة ما لم تتوافر في شخصيتي انا ووالده

هقولك اكيد اكتسبها منكم بشكل مباشر او اخر ربما فالبيت او الاهل او الأصدقاء أو المدرسة او النادي او الشارع أو وسائل الاعلام مثل التلفزيون او الانترنيت

طيب عايزين نغير السلوك اللي اتخذه الطفل تغيير ايجابي

اذا تابعيني ونحاول نغير سلوكيات اطفالنا الخاطئة ولكن قبل أن اغيره يجب ان اغير من نفسي

اذا محاضرتنا الاولي عليكي أنتي

اسمعي يافتوكة انتي فعلا لازم تغيري اسلوبك معاه علشان يتقبل منك ناخد امثلة:

طبعا شفتي موضوعي لاتضيعي ابنك كأم مسؤلة

هنكمل الارشادات المهمه

وانتي فالبيت بتطلبي من ابنك اكتر من طلب في دقيقه

اعمل الواجب وقوم لم لعبك وروح اغسل ايدك يالا بسرعه الاكل جاهز

عارفه انك بتقولي انا بعمل كده

بهدوء ركزي كده طفلك هيستوعب كل ده مستحيل طبعا ركزي انتي بتعملي تشتييت لتفكير ابنك غيري أسلوبك اطلبي حاجة حاجة بس راعي وانتي بتطلبي تلغي صيغة الامر في كل شئ

نكمل طفلك عنده واجب يالا اكتب انت مش هتكتب هضربك خلص بسرعه مش عارف تحسب كمان انت فاشل انت مش زي اخوك لا ابن عمك لا مش عارف مين

بجد انتي شايفه انه ده صح انتي كبتي الدافع اللي ممكن ياثر عليه وأثرتي فيه الغيرة الغير محببة بل ممكن تحوليه ل حاقد ايوه حاسد كمان شفتي

هتقولي معقول هقولك فعلا تعالي نحللها

انا مثلا عندي طفلين

الطفل الاول هو ايجابي وشاطر وبيكتب واجبه وبيذاكر ومنظم

لان الوالدين اتفقوا يعملوا بيئة ايجابية ذاكر حبيبي لتكون افضل طفل انا احب اشوفك كبير وشاطر وتحقق كل احلامك وانا وعد مني البي ليك طلبك لكن اشوف نتائج الشهر ده ممتازة واذا طفلك جاب النتائج جيد جدا وماله حبيبي ان شاء الله الشهر اللي جاي افضل انا واثقة فيك وبدعيلك اصبح الولد عنده حافز وصبر

الطفل الثاني مش بيذاكر لان البيئة غير متوافقة معاه عنده بيبي اخوه بيعيط ليل نهار او والدته مشغولة او مش موفرين له كل شئ نسبة لانشغالهم او انهم بيستخدموا العنف في كل شئ ذاكر انت فاشل انت خايب انت كل شهر نتائجج زفت شفت ابن عمك جاب 90% بس انت تاكل وتلعب مذاكرة مفيش ومش هجيبلك حاجه خليك كده وتضربيه وتذليه

وفالاخر ربيتي فيه الخوف وكبتي الحافز وعلمتيه يكره ابن عمه ويحقد عليه هتلاقيه مبيحبش يلعب معاه وكل مايشوفه يفتكر كلمتك ويضربه ويمكن يكبر ويحسده علي اي لعبة والدته تجيبها له

الفرق يافتوكة بين الطفلين ممكن تكون درجة الذكاء واستيعاب عقلية الطفل والبيئة المحيطة به ده اللي عايزة اعلمهولك اعرفي ابنك ميوله ايه وايه هواياته وابتدي نميها فيه

ونشطي ذكائه لان ممكن يكون كسول بطبعه حاولي تفهميه مع الوقت هعلمك ازاي تفهمي تفكير طفلك

طفلك نزل يلعب مع ولاد الجيران

انتي عرفتي هو نازل يلعب ايه ومع مين لو عرفتي اكمل كلامي

هتقولي ليا محترمين وبيلعبوا العاب ذكاء تمام

مش هنقول للطفل متلعبش بس مش معقول ان وقت مااقوله كفايه لعب انزل اضربه لانه مطلعش قدام اصحابه او ملابسه مش نضيفة بسبب لعب الكرة واحاسبه قدامهم طلعي طفلك وحسبيه في بيتك

بلاش علي طول كل مااطفالنا يخطئوا نلجأ

للضرب والشتم والصوت العالي علي فكرة مش هيحترمك هيخاف منك بس ودي المصيبة

اذا احترمك تاكدي هيتحسن ويحاول يرضيكي لكن لو خاف منك بدون ميحترمك كل كلامه هيبقي استهزاء ومش هتعرفي تصاحبيه بعدين

كلمة انت لازم تكون مؤدب مش بالكلام

ابتدي صاحبي طفلك تعالي نتكلم سوا

انا حابة اشوفك افضل طفل علشان ربنا يحبك وماما وبابا يجيبوا ليك كل شئ وانا وبابا بنتعب كتير علشان نقدر نجيب ليك انت واخواتك كل شئونحاول نسعدكم

طيب السعادة هتيجي ازاي لو كلنا ايد واحده بابا يشتغل وانا اعمل الاكل وانت تذاكر واختك تساعدني فالبيت وتكمل واجباتها ونتفوق في دراستنا ونلعب ونتسلي ونخرج

ولكن انا بزعل منك احيانا لو عملت كده وكده اوعد ماما متعملش كده تاني

ركزي معايا يافتوكة طيب لو عمل الخطأ تاني وكان بسيط راجعيه بنفس الكلام مرة واتنين وتلاته واربعه بس لو زاد عن حده نبتدي العقاب وهركز عليه في محاضرات قادمة مع الثواب والعقاب

ومننساش الخوف الزائد علي الاطفال بيأثر عليهم جدا انك تحرميه حتي من اللعب لانك خايفه يقع او ينجرح او غيره حقك تخافي بس مش حقك تقفلي عليه لازم له وقت راحة يلعب ويفكر وينشط حيويته

طفلك وهو رضيع بيبكي ممكن تحمليه او تعرفي سبب بكاؤه ده امر طبيعي الغير طبيعي انه سواء بيبكي او مش بيبكي تحمليه هتسببي له اول ابواب الدلال

بيبكي هنحمله لانه بيحتاج الحب والحنان مش بيبكي خليه ولاعبيه عادي

طفلي مدلل

بيجيلك حد كده يقول طفلك مدلل او مايع او مدلع ليه

كنتي سبب الحماية الزائدة وخوفك الزائد علي طفلك

لدرجة انك بتخافي ابنك ينزل عالارض يتبهدل او تخافي ياكل نفسه او يدخل تواليت بنفسه خوف خوف خوف كنتي سبب ان ابنك ميعتمدش علي نفسه

علي الرغم انه ممكن يكون كبير مش رضيع خايفة يمسك شئ

الرضيع ببتدي اعلمه ده خطا ده بيحرق ده بيوجع علشان يتعلم طيب واللي اتعلم هتعامليه كانه لا يقدر علي فعل شئ من غيرك اكبر خطأ

لو روحتي زرتي حد وابنك قال ماما جبيلي اشرب او اكل او جبيلي اللعبة او المنديل وممكن يكون جنبه هيقول عليه مدلل لكن للاسف ميعرفوش انك السبب

بالعكس علمي ابنك يعتمد علي نفسه جيبي حاجات في الريسبشن عندك

وعلمي ابنك من الصغر قوم هات اللعبة اللي هناك طيب افتح التلفيجن ممكن تجيب لماما تشرب وغيره وغيره لحد مايعتمد علي نفسه وتلاقيه يجيب طلبه بنفسه كده بنبتدي وشويا شويا هتلاقي نفسك تقوليله ممكن تجيب اكلك من الثلاجة او العصير او ممكن تلبس التي شيرت الازرق علي ماجهز شنطتك هتلاقيه يعتمد علي نفسه

الام اللي تاخرت في الانجاب وماصدقت ربنا رزقها بطفل او الام اللي انجبت طفل جميل او وسيم او الام اللي طفلها اتولد مريض للاسف بتعاني من المشكلة دي الدلال الزائد او الخوف والقلق الزائد علي اولادها لدرجه انها بتفقدهم الاعتماد علي الذات لا وبيخضعوا لكل طلبات اطفالهم حتي لو هتضرهم

حاولي انك متبلغيش بالامر لكن هتعاني فيما بعد ودي أمثلة للنتائج

النتائج:

1.الطفل يصبح متأخرا بالنسبة لأقرانه.
2.معتمد على أمه في كثير من شؤونه لأن أمه لا تفسح له المجال.
3.غير مطمئن وضعيف الثقة بالنفس .
4.لا يحباللعب مع غيره مخافة في نفسه منها إنه يخاف أن يلحقوا الأذى به
5.معرض للحوادث غالبا أكثر من غيره .
6. لا ينجح في تكوين صداقات مع غيره , يحب العزلة .
7.إذا رافق الحماية الزائدة والقلق – التدليل والخضوع الزائد فإن ذلك يؤدي إلى أن الطفل يحدث له ثورات الغضب.

نستكمل بموضوع اخر
بتمني اكون افادتكم

دعوواتكم لي

تحياتي للجميع

http://her-majesty.own0.com

فن تربية طفلكـ
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1