اهـلا ومرحبا بـك يـا زائر في مـنـتـدي صاحبة الجلاله

نرجو أن تحترم القوانين وتذكري و أنتبهي اختي الفاضلة

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

أشتركي معنا وأنضمي لأسرتك الثانية



 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالتسجيلدخول
بحـث
 
 

نتائج البحث
 

 


Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
.: عداد زوار المنتدى:.
لغة المنتدي

شاطر | 
 

 كيفية التحضير للإنترفيو مع أهم الأسئلة المتوقعة فى مجال خدمة العملاء

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
صاحبة الجلاله
مديرة ومؤسسة المنتدي
مديرة ومؤسسة المنتدي


المشاركات : 2121
تاريخ التسجيل : 15/11/2009

مُساهمةموضوع: كيفية التحضير للإنترفيو مع أهم الأسئلة المتوقعة فى مجال خدمة العملاء   19/5/2014, 10:52 pm



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته







إن شاء الله هنبدأ بكتابة موسوعة لكل أسئلة الإنترفيو المتوقعة بكل أنواعها العادية والـ stress في جميع المجالات :
1- خدمة العملاء
2- التيلي سيلز
3- المحاسبة
4- التدريس


هنبدأ بسم الله ..هبدأ بشوية نصائح أتمنى كل الناس تاخد بالها منها .


1- لااااااااااازم اللبس يكون فورمال حتى لما تستلم الشغل ان شاء الله لازم تروح فورمال لحد ما هما يقولولك الـ dress code الخاص بالشركة


2- متديش ظهرك للإتش ار اطلاقا الا في حالة انك كنت في قاعة طوووووويلة وبالتالى مش هينفع تمشي بظهرك مسافة طويلة  


3- الابتسامة متفارقكش لحد ما تخلص من الانترفيو مهما كانت حالتك 


4- وانت بتقعد على الكرسي مش بتقعد دييييييييييييب مرة واحدة لا على 3 خطوات الاول بتقف وبترجع لورا لحد ما تلمس الكرسي ( متبصش لورا كدة على الكرسي لا ) تانى خطوة لما رجليك تلامس الكرسي تقعد على طرفه وثالث خطوة ترجع لورا شوية وتقعد مرتاح كدة


5- خلوا بالكم من الـ shake hands


6- practice ... practice ... practice لازم تتمرن كتير على الانترفيو واسئلة الانترفيو وانت الوحيد اللى هتعرف الاسئلة المتوقعة


7- الـ CV هتقراه مرة واتنين و 3 وهتطلع منه اسئلة كتييييييييييييييييير لانك لازم تعرف ايه المكتوب في الـ CV بتاعك علشان تعرف الانترفيور ممكن يسألك اسئلة في ايه
شهادات .. مشروع تخرج .. تطوع ... الخ


8- الثقة ثم الثقة ثم الثقة .... ايه يعني لو الواحد متقبلش لقدر الله يعني في اى وظيفة عااااااااااادي في كتير غيرها ( فعلا والله ) الدنيا مش هتقف يعني عشان كدة خليك واثق من نفسك ومش هقولك متخافش لا خاف بس اياك تبين خوفك ده للانترفيور اتكلم بطبيعتك بس اوعى تقلب معاك بغرور 


9- طبعا الـ body language تربيع الايدين مش عاوزينه ... البنات بس اللى مسموح ليهم يحطوا رجل على رجل ...

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]




أسئلة خدمة العملاء Customer Service Agents او Call Center Agents
في كل شركات الإتصالات او الأوت سورس Outsource زى شركة وصلة او اكسيد او إسناد او ايكو او ناوس او راية إلخ إلخ


نبدأ ... الأسئلة دي من تجميعي بس هضطر امسح الاجابات لكن هشرح هيتم الاجابة بإيه ... نصيحة لوجه الله محدش ياخد اى اجابة من النت لان الإتش ار حفظوها فعلا .. شوف الاجابة واعمل اجابة من صيغتك انت وتناسب شخصيتك انت ( اللهم بلغت اللهم فأشهد )


1-introduce yourself?


هتعرف نفسك إسمك - سنك - مؤهلك - الكلية والقسم والجامعة - هتقول لو اشتغلت فققققط لو الشغل related بالشغل اللى انت مقدم عليه يعني له علاقة بيه مثلا اشتغلت خدمة عملاء وانت مقدم على نفس البوزيشن ( تمام ؟؟ ) غير كدة مش لازم تقوله
------------------------------------------------------
2-what do you know about customer service?


السؤال ده بالذات محدش ياخد اجابته من اى موقع ارجووووووووووكم اعملوه من صيغتكم انتم
خدمة العملاء ايه هي ؟؟ هو القسم في اى شركة اللى بيهندل العملاء وبيخليهم راضيين على مستوى الخدمة في الشركة وطبعا بيحل مشاكلهم وممكن تقول بالتالى اهداف الشركة بتتحقق او ارباحها بتزيد
------------------------------------------------------
3-why we should hire you?


هتقول الحاجات اللى تؤهلك للعمل في خدمة العملاء يعني متجيش تقول انا مش صبور او انا بتنرفز بسرعة 
قول انك اجتماعي وصبور عندك قدرة انك تشتغل تحت ضغط وفي تيم وورك الخ الخ
مع العلم ان كل صفة هتقولها هتجيب عليها دليل في جملة تمااااااااااااااااااام
مثلا اشتغلت تحت ضغط وفي تيم ... في مشروع تخرجي
-------------------------------------------------------
4-What is your strength and weakness point ?


المميزات هى زى السؤال اللى فات بس ممكن تجيب حاجات عامة اكتر وبرده حاول تقول ادلة على الصفات دي.
بالنسبة للعيوب بقى لازم تقول عيب فيك بس في الحقيقة هو ميزة زززززى انك بتشتغل بزيادة عن اللزوم وده بيخليك بعيد عن اهلك الى حد ما ... او انك منظم بدرجة زيادة مثلا بس انت ادرى بشخصيتك قول بقى انت ^_^
---------------------------------------------------------
5-why do you want to work in customer service field?


هتقول نفس الاجابة بتاعت ليه عاوز أشغلك ؟؟
--------------------------------------------------------- 
6-Where do you see yourself in 5 years ?


هتقول مثلا انك عاوز تبقى في بوزيشن اعلى زى تيم ليدر او سوبرفايرز وتقول هتعمل ايه عشان توصل لده يعني مثلا هتقوى نفسك وتاخد كورسات وكدة
----------------------------------------------------------
7-Why do you want to work in this company?


امدح في الشركة بقى 
فودافون : شركة مالتى ناشيونال ومن اكبر شركات الاتصالات في مصر بل في العالم كمان
اكسيد : من اكبر الكول سنترز في مصر
راية كذلك
----------------------------------------------------------
9-why do you want to leave your past job?


متحاولش تقول اى عيب في مديرك القديم او عيب في اى شخص حاول تقول عيوب بسيطة بلاش كمان تقول العيب السلارى .. ممكن تقول العيب ان مفيش ترقيات مثلا
-------------------------------------------------------------
10-Most challenge you have faced professionally?


مثلا انا قلت انى في المنحة ( او في الكلية ) دورى كان كذا كذا وكان حاجة مش قليلة والمفروض انى اعملها في 3 ايام وفعلا عملتها في الوقت المحدد بل وكمان التيم كله بتاعي انبهر باللى عملته 
-------------------------------------------------------------
12-What was the last book that you have read or the last movie?


في شركات معينة زى Go Partners او اكسيد أكونت شركة دو الاماراتية دول بيحتاجوا انجلش حلوووووو عشان كدة بيسألوا السؤال ده والمطلوب تقول فيلمك المفضل وتحكيه مع العلم انك مينفعش تتلألأ في الكلام ولا تقف كتير تماااااااااااااااام
-------------------------------------------------------------
13-What can you perform on a computer more than any average user ?


قول اى حاجة تقدر تعملها عالنت او عالكمبيوتر بس تكون اقصي حاجة عندك ونادرا لما تلاقي حد بيعمل زيك
---------------------------------------------------------------
14-Can you work under a stress and in a changing environment ?


هتقول انت اشتغلت تحت ضغط امتى قبل كدة وفين مثلا مشروع التخرج او في شغلك القديم
--------------------------------------------------------------
15-Define quality?


Quality is the real measurement of any product or service that can really tell if it's good or not.
----------------------------------------------------------
16-What can you do when facing an angry customer?


اولا هتحاول تهديه طبعا وتسمعه كويس بدون مقاطعة
ثانيا هتخليه يحكي المشكلة كلها وتاخد خطواتك عشان تحلها
ثالثا هتعمل كل خطواتك عشان تتجنب المشكلة دي في المستقبل
---------------------------------------------------------------
17-If I give you 100000 $ what would you do?


شوف انت هتعمل بيهم ايه  مع العلم مش عاوزين تبذير وعاوزين حاجات مفيدة اووووووك يعني استثمار وكدة
-------------------------------------------------------------
18-What do you know about the company ?


قولنا السؤال ده قبل كدة وده بيعتمد على معرفتك بالشركة
-------------------------------------------------------------
19-Say or mention 3 defects (disadvantage) in your character?


ده تبع عيوبك اللى قولنا هتقولها بحيث تكون مميزات 
------------------------------------------------------
20-Why I have to chose you to work?


برده نفس السؤال اتكرر بصيغة تانية هتقول مميزاتك مع ادلة تمام
---------------------------------------------------------
21-What will you use in your work ?


Concentration, patience, good listening, smile and be acurate in my information.
---------------------------------------------------------
22-What are you needed in yourself?


عاوز تحسن ايه فيك ؟؟؟
---------------------------------------------------------
23-Tell me a time you work under stress?


دليل انك اشتغلت تحت ضغط قبل كدة
----------------------------------------------------------
24-What the biggest thing you achieved in your life?


هتقول مثلا اى انجاز في منحة او كورس او مشروع التخرج او في الكلية او في تطوع .. اكبر شيء حققته 
-----------------------------------------------------------
25-What is the same relation between the customer service agent and the designer?


Both of them aim to fulfill the customers needs.
-------------------------------------------------------------
26-What is the hardest situation you met before?


قول اى موقف صعب سواء في الحياة العادية او في الكلية او مشروع التخرج او في كورس او او
--------------------------------------------------------------
27-What is the type of the customer service field ?


1- Face to face
2- By phone
3- Public relationships
-------------------------------------------------------------
28-what's the skills must be in the successful call center person?


قول صفات Call Center Agent
صبور - هادئ - مستمع جيد - سريع التعلم - لديه القدرة على العمل تحت ضغط - العمل في تيم وورك - طموح - مثابر -









الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://her-majesty.own0.com
Reem
مشرفة قسم صحتك فأيدك
مشرفة قسم صحتك فأيدك


المشاركات : 51
تاريخ التسجيل : 11/10/2012

مُساهمةموضوع: رد: كيفية التحضير للإنترفيو مع أهم الأسئلة المتوقعة فى مجال خدمة العملاء   8/7/2014, 3:46 am

ممتاااااااااااااااااااااااااااااااااااز ومهم جدا تسلمي




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
كيفية التحضير للإنترفيو مع أهم الأسئلة المتوقعة فى مجال خدمة العملاء
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: الركن الأجتماعي :: كلام نواعم-
انتقل الى: